۱۳۸۵ اردیبهشت ۱۵, جمعه

باز هم در باره رانت خواری درایران

در آن چه که آقای جنان صفت به عنوان پاسخ به نقد من نوشته است، تنها بخشی که به من و یا به نقد من مربوط می شود همین است که در زیر می آورم. بقیه اش مسایلی است که اگرچه ممکن است اشک آدم را در بیاورد ولی نه به من مربوط است ونه به نقد من:
«آقای سیف عزیز اگر من بگویم سرچشمه ی رانت خواری دخالت دولت در اقتصاد است ٬ آیا معنایش این است که بخش خصوصی رانت خوار نیست ؟ تاکید میکنم منشا فساد اقتصادی ـ از جمله رانت خواری ـ تمایل دولت به حضور گسترده در اقتصاد است . چون با حضورش به ویژه اگر به منبع مهم در آمد نفت وصل باشد میتواند اقشار و گروه های مختلف را "نوکر خود "سازد و جای ارباب و نوکر را عوض کند . یک بار دیگر نقد خود را بخوانید و بار دیگر آنچه را نوشته ام مرور کنید . به نظرم تصدیق خواهید کرد "چه کسی لاف در غریبی میزند" . شما یا من ؟.» ( تاکید از من است)
با این حساب، باردیگر، پرسشم را تکرار می کنم: آیا می پذیرید که بخش خصوصی هم مستقل از ارتباط خود با بخش دولتی، « سرچشمه» و « منشا»ی دیگر رانت هست یا خیر! اگر پاسخ تان منفی است که پس ایرادتان به من دیگر چیست؟ اگر پاسخ تان مثبت است، که راه حل شما- حالا نوبت شماست که مطلب خودتان را یک بار دیگر بخوانید- آیا « خصوصی کردن» رانت خواری نیست؟

0 نظر: